Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Kampania wyborcza

W przypadku wyborów do rad osiedli kampanie mają swoją specyfikę wynikającą z niskich nakładów na ich przeprowadzenie. To powoduje, że wachlarz instrumentów marketingu politycznego, jakie można zastosować, jest mocno ograniczony. Sprowadza się przede wszystkim do kontaktów bezpośrednich z wyborcami oraz działalności w Internecie. Dodatkowo podczas kampanii kandydat nie przedstawia szerokich wizji programowych, a głównie koncentruje się na własnej osobie: życiorysie, dotychczasowych dokonaniach na rzecz osiedli. Ze względu na niski poziom wiedzy dotyczącej działalności rad osiedli, a co za tym idzie wyborów do nich, kampania w wielu wypadkach może sprowadzać się do informowania o zbliżających się wyborach. Stąd największą rolę odgrywają nie finanse, a konsekwencja i systematyczność w prowadzeniu kampanii informacyjnej. Poniżej przedstawiono podstawowe metody prowadzenia kampanii wyborczych, które mogą znaleźć zastosowanie w nadchodzących wyborach do rad osiedli.

Spotkania z wyborcami

- cechy komunikatu: przedstawiana informacja powinna posiadać jasno sformułowany wniosek; jeśli w spotkaniu uczestniczą przeciwnicy i jeśli argumentacje przedstawia się jedna po drugiej, to lepiej wystąpić w pierwszej kolejności, jeśli zaś między prezentacjami występuje przerwa, lepiej na końcu (lepiej zostaną zapamiętane ostatnie z przedstawionych argumentów); komunikat nie może być krzykliwy i nachalny, żeby słuchacze nie postrzegali go jako naruszającego ich swobodę

- od drzwi do drzwi

   • canvassing: wolontariusze odwiedzają wyborców w ich mieszkaniach, zostawiając im materiały agitacyjne (np. ulotki, gadżety); należy się także skoncentrować na zachęcaniu po prostu do wzięcia udziału w wyborach;

   • odwiedzanie przez wolontariuszy, którzy w sposób pozytywny przedstawiają sylwetkę kandydata, ewentualnie dyskutują o preferencjach/potrzebach wyborcy

   • wizyty samego kandydata, który prezentuje swoją osobę, wręcza np. ulotkę i podejmuje krótką rozmowę

   • autoprezentacja:

    - ubiór: koszule białe i niebieskie sprzyjają postrzeganiu kandydata jako profesjonalisty i sprzyjają budowie pozytywnych relacji z wyborcą, wzbudzają w nich ufność; najgorszy kolor zielony

    - uścisk dłoni: ogólnie na korzystne wrażenie wpływa uścisk silny, domknięty, długi, z nawiązaniem kontaktu wzrokowego

Ulotki wyborcze

- treść: biografia kandydata, program wyborczy, slogan, zdjęcie, odręczny podpis

- zdjęcie: portretowanie z pewnej odległości, z boku i od dołu; źle jeśli zdjęcie jest robione z bliska

- znak graficzny powinien znajdować się na lewo od tekstu lub na prawo od fotografii

Plakaty

- treść: slogan/hasło, zdjęcie, podpis kandydata, wskazanie miejsca na liście

- zdjęcie: to co w ulotce, dobrze jeśli sfotografuje się kandydata z dzieckiem - osobę taką postrzega się jako bardziej otwartą

- najważniejsze informacje umieszcza się na 1/3 wysokości, dużą czcionką, może być w innym kolorze niż pozostała treść (i wyróżniającym się od „koloru ulicy”)

- nie można rozwieszać ich zbyt wcześnie, bo się „opatrzą”

Direct mail

- przesyłka może zawierać ulotki, list, broszurę informacyjną

- zaprezentowanie poparcia przez różne osoby

- broszury informacyjne: tytuł informujący jednoznacznie o treści, układ z podziałem tekstu na logiczne części (+ np. śródtytuły, podpunkty); informacje adresowe, telefon, email, adres www; proporcje teskt-grafika-fotografia 1:2:4; głównie informacje o przyszłości; forma czynna zamiast biernej i pierwsza osoba

Internet

- wypowiedzi kandydatów umieszczane na youtube (linki do nagrań upowszechniane na serwisach społecznościowych)

- strona internetowa zawierająca życiorys, „program wyborczy”, zdjęcia, opis dotychczasowych działań. Powinna być łatwa w nawigacji, logicznie zorganizowana, estetyczna (pod względem graficznym) i umożliwiać komunikacji z właścicielem strony

- prowadzenie profilów kandydatów na portalach społecznościowych (głównie facebook) w celu prezentacji kandydata i wydarzeń uznanych przez niego za ciekawe dla mieszkańców osiedla, jak i społecznie ważnych kwestii. Może to przyjmować charakter kampanii ciągłej (także pomiędzy wyborami) – w celu prezentowania podejmowanych na bieżąco inicjatyw

Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.